15 oktober, 2006

Träskfeber

Monitor Lizard, en varan som kan bli upp till 2 m lång!

Gjorde lite riktigt turistande idag, för första gången på länge. Inte alltför långt från mig ligger Sungei Buloh Wetland Reserve, en av de sista resterna av mangroveträsk på denna ö. Jag var i krokarna redan den första månaden när jag gick den korta och myggtäta Kranji Nature Trail, men efter det har det aldrig blivit av att jag tagit mig ut till naturreservatet - tills idag.
Krabba (glömt namnet). Viktig för nedbrytningen av mangroveträdens löv.

Naturreservatet är en av de mest intressanta platserna i Singapore. Jag blev positivt överraskad av nästan allt jag såg. För en spottstyver, 1 SG$=5 kr, får man tillträde till reservatet. Trots det ringa priset så var reservatet märkligt tomt på folk. Eftersom det är ett mangroveträsk så kan man inte vandra hur man vill, utan är hänvisad till spångar och stigar som korsar parken. Tack vare detta finns det stora ytor där djur och växtliv kan leva utan att störas alltför mycket av människor. Några av de djur och växter man kan se finns att se på länken ovan, eller här. De vanligaste fåglarna, den här tiden på året, är vadarfåglar som precis flyttat söderut för att övervintra här nere. Någon variant av Sandpiper. Gissning: Gluttsnäppa (Greenshank)

Förutom fåglarna så är reservatet fullt av krabbor, gigantiska varaner och en massa olika fiskar, bland annat de roliga slamkryparna (Undrar vad kreationisterna tycker om fiskar som andas luft?) Slamkrypare (Giant Mudskipper)

Det finns en massa djur på "listan" som jag inte såg denna gång, bland annat krokodil, utter och flygande ormar, men eftersom jag definitivt skall hit igen får jag hoppas på mer tur nästa gång. Kanske redan i slutet av oktober?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Spännande! Du får väl ta med dig ett par representanter från Svenska Naturskyddsföreningen i slutet av oktober då... ;)

Anonym sa...

flygande ormar? DET ar sanerligen ett tecken pa gudomlig intervenering eller vad det kan tankas heta...

Fredrik sa...

He he! Flygorm kanske det heter på svenska. Jag gjorde en snabböversättning. Coola djur, hursomhelst.

Fast när man tänker på det, även Belsebub måste ju ha änglar...

Tausert sa...

Vad häftigt! Dit vill jag gå när jag hälsar på! OM det nu blir av!
Kramis

Anonym sa...

hello, a professional photographer~~ where is the crocdile?

test