07 oktober, 2006

Dimma

Jag skall ut o simma i öppna havet imorgon. Några kollegor lurade med mig på ett "open water race". Man simmar rätt ut i havet och tillbaks igen. Jag tar nybörjardistansen 500 m, vilket känns lagom. Hoppas jag inte tar några kallsupar för vattenkvaliten lär ju inte vara världens bästa, mitt i kanalen med halva världens transportflotta framför ögonen. Får se ifall det blir något, dock, då vi har problem med rök från Indonesien. Det är bönder och skogsföretag som bränner skog och buskar för nya plantager. Ofta är bränderna olagliga, men Indonesiska myndigheterna verkar inte kunna göra något åt saken. Kolla in länken nedan. Då och då tätnar röken och en kraftig brandlukt känns. Innan jag visste att röken spridit sig ända från Sumatra och Java trodda jag att det var en brand i Singapore. Rökdimman skall tydligen försvinna i mitten av oktober då vinden vänder söderut och bränderna har brunnit ut. Tills dess lever vi i en ständig dimma...

http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/5415944.stm

Inga kommentarer:

test