05 juni, 2007

Seattle

Trevligare stad än väntat

Nästa anhalt på resan var Seattle. Efter att ha bytt den lilla dyra hyrbilen mot en större och bättre modell, hade vi dagen på oss att se staden som satan (Microsoft) kallar för sin hemvist och som är ursprunget för Starbucks kaffekedja. Första intrycket av stan var mycket positivt. När vi lämnat motorvägen så hamnade vi i närheten av universitetsområdet, i en stadsdel med mycket låga hus. Här var det rent och lugnt så vi tog vår lunch där, köpte vår obligatoriska starbucks och åkte till en park för att planera resten av dan. I parken fick vi lite oväntad hjälp att planera resten av resan, då vi stötte ihop med en man som visade sig ha växt upp i Oregon och kunde berätta om vad som var värt att se i denna delstat.

Höga hus och mycket backar

Väl i parken beslutade vi oss för att se minst tre saker, det underjordiska Seattle, det första starbuckskafét och en nybyggd betongpark för skateboard (förstås). I mån av tid hade vi även Sci-fi-muséet och en potentiell utkikspunkt på schemat, men dessa fick vi stryka då tiden rann iväg fortare än väntat.

Halvgamla stan

Det underjordiska Seattle är en sevärdhet där man vallas runt av en jobbig guide, nere i källare i gamla hus . Låter kanske inte så kul, men var rätt intressant. Under halvgamla stan, som jag kallar det, ligger nämligen de ursprungliga gatorna i Seattle. På grund av ständigt återkommande översvämningar så bestämde sig de styrande för att helt enkelt lyfta upp stan två våningar, något som var relativt enkelt att genomföra efter en stor brand år 1889.

Andon är entusiastisk inför underjordiska äventyret; Jobbig guide

Det var en rätt ok sevärdhet. Jag blev lite besviken dock, troligtvis för att jag hade så höga förhoppningar. Den underjordiska staden målas i turistbroschyrerna upp som en underjordisk värld värdig en fantasy eller gothberättelse, där man inte kan veta vilka av nattens varelser som gömmer sig i de ständigt mörka gränderna...

Mycket gammalt skräp fanns där nere; Mest fotograferade toaletten

Tyvärr, så var verkligheten inte i närheten av min fantasi. Inga höga svarta hus, inga vampyrer, inga satanistkulter och inte ens Kate Beckinsale väntade på oss därnere.

Andon sträcker sig mot en urgammal kaffebryggare

I verkligheten så visade sig den underjordiska staden mest se ut som en källare (inte är närheten så häftig som källaren på Staglabergsgatan 9). Enda skillnaden mot en vanlig källare var att vissa väggar tidigare varit ytterväggar i butiker mm, så att det fanns fönster och dörrar i dem. Jag och Jonas tröttnade rätt snabbt på guidens långrandiga berättelser och höll oss i utkanten och letade fotomotiv istället. Guiden hade även en ful ovana att behandla sin flock som lågstadiebarn när hon oavbrutet ställde de mest banala frågor till oss och väntade till någon av oss svarat. Irriterande!

Efter turen gjorde vi oss av med våra turistklistermärken på diverse olika ställen

De som gick turen var tvungna att ha på sig klistermärken så att guiden kunde känna igen oss. Okej, så länge man befinner sig i mörkret, men pinsamt när vi vallades runt mellan husen i Seattle. Jag är ingen fan av gruppresor, det är ett som är säkert.

Första Starbucks; Underground Seattle i min fantasi

Efter underjordvandringen forsatte vi vandra ovan jord till nästa sevärdhet - the original Starbucks. När vi lämnat de halvgamla delarna av Seattle, passerat affärsdistriktet med sina skyskrapor kom vi till området där kafét låg, intill en park full av, de i USA ständigt närvarande, uteliggarna. Original-Starbucks var lite av en besvikelse. Förutom utsidan såg butiken ut som vilken Starbucks som helst. Vi stannade inte särskilt länge innan vi gick tillbaks till halvgamla stan för en italiensk middag. Kvällen avslutades med en kort rulltur i en amatörbyggd betongpark under en bro. När mörkret föll körde vi söderut någon mil, till Tacoma, där vi tog in på ett motell och spenderade natten.

Patriotism och uteliggare - två tydliga tecken på att du är i USA.