03 juli, 2007

San Francisco II, turiststaden och lite till

Del 2 från SF består av blandade turistbilder. Först ut är spårvagnarna. De var faktiskt coolare än jag väntat mig, även om man känner sig som ett fån när man står där med en miljon andra turister och väntar på att få åka med. Givetvis tog jag chansen att hänga på utsidan. På hemresan var vi nästan ensamma i spårvagnen och fick en gratisguidning av chauffören. Tydligen drivs hela spårvagnssystemet av en och samma kabel, typ en miljon meter lång. I samma hus som motorrummet finns det ett gratis spårvagnsmuseum som hade varit kul att besöka.


Spårvagnar, gamla hus och backar - kan det bli mer sterotypt SF?

Haight Street, nja! Jag kände inte kärleken.


Haight Street


SF by night

Jag och Joppe gjorde en tur till Berkeleyuniversitetet. Det var ett grönt och skönt campus, passande hippiestämpeln som detta berömda lärosäte har fått. Välförtjänt? Jag vet inte, men jag såg inga hippies när jag var där. En rolig detalj på Berkeley är parkeringsplatserna där enbart Nobelpristagare får parkera. Skönt kaxigt!


Universitet i Berkeley där nobelpristagare har egen parkering

Kommer man från Smålands Jerusalem så måste man besöka kyrkor. Eftersom de flesta amerikanska kyrkor ser ut som lador hade min kyrkokvot ännu inte fyllts. Väl i Dublin fick jag höra om det berömda mormontemplet som låg på vägen till SF och sent en kväll fick jag chansen att se det på nära håll. Templet ligger högt uppe på en kulle och har en vansinnig, men häftig, arkitektur! Trots att vi kom så sent hann vi gå runt huset innan grindarna stängdes. Då tempelområdet stängde upptäckte vi att även deras besökscenter hade varit öppen. Välkammade gossar med namnbrickor stod och sade adjö till de sista gästerna. Tyvärr kunde de inte släppa in oss eftersom de precis skulle stänga. Det hade varit intressant att se hur en sekt väljer att presentera sig själv och sin historia. När vi tittade in i hallen såg vi stora tavlor som föreställde händelser i Mormons bok och tydligen hade de fått låna "originalöversättningen" till Mormons bok till denna utställning. För de som undrar vilka de där mormonerna är rekommenderar jag ett South Park-avsnitt som heter "All about Mormons". Annars finns det en massa klipp på YouTube. Här är ett som roade mig, även om det är kraftigt kritiserat. Alltid lika intressant att se hur dessa "toleranta" och "fredliga" troende alltid hamnar i bråk med rivaliserande trosuppfattningar...


Mormonerna bygger tempel

Folket i SF ser inte ut som vanliga människor. Den första gången jag var inne i stan så möttes jag av en massa utklädda människor som "sprang" något lopp. Kul att titta på, även om många bara tog maskeraden som en anledning att klä av sig...


Dessa ansikten var bland de första som mötte mig i SF


Loppet skådades av lokalbefolkningen och perversa fotografer i träden

2 kommentarer:

Ikwood sa...

Jag märker hur sugen du hade varit på att få komma in i templet... :D Här gick ett par gossar med skjorta, slips och sidbena häromdagen, men jag var tyvärr inte hemma att ta emot dem.

Fredrik sa...

Synd! Ruth Lantz hade varit ett bra mormonnamn för dig. Ruth, Frank, Simon, Adam och Ezeikel Lantz. :-D

test