19 juli, 2007

Haj på daj, dô!

Ännu en dykresa till Dayang... Måns kom på besök och ville givetvis prova på de varma vattnen igen. Bra resa! Här får Ni höjdpunkterna (Korten kommer både från Måns och Eda):


Eda med en passande korall - Brain Coral


Det var bara 3 dykare i vår grupp: jag, Måns och Cheryl, så vi hade riktigt sköna avslappnande dyk och såg en massa kul.


Nakensnäcka med ägg


Tyvärr så delade vi båt med en massa andra dykare, bland annat en del lustiga typer.


Studie av Måns


Cheryl var grym på att hitta saker och det upptäckte de andra, så de följde efter oss. Inget fel i det, ifall man vet hur man skall bete sig, men dessa dykare var bulldozers som dök in mitt i vår grupp, knuffade och rörde upp slam, även om vi inte var klara med våra observationer/foton. Som en följd av detta skrämde de bort en del av "våra" djur samt förstörde en del foton. Jobbigt!


En av hajarna och guiden som fann dem - Cheryl


Vi lärde oss dock fort och Cheryl, vår guide (instruktör), visste precis hur man skulle hantera förföljarna, så de senare dyken var bättre.


Lyckliga dykare efter hajdyket


Hon hittade två vitfenade revhajar, mina första i Dayang, som gömde sig i en grotta 23 meter under ytan. Vi fick uppemot 5 minuters observation av dessa coola djur. Tyvärr var det så mörkt och partikelrikt i vattnet att nästan alla våra kort sög. Måns lyckades dock få ETT bra kort. Ingen av oss vet hur fan det gick till dock, då det kortet är ljusår bättre än de andra. Filmerna (21 MB) blev bättre dock.


Giftiga djur


Det finns saker som man inte skall röra... Crown of Thorns ovan, till vänster, tillhör tydligen de värre. Inte dödlig, men jävligt smärtsam. Scorpionfish är inte lika giftig som sin släkting, stenfisken, men är betydligt vanligare och skitsvår att upptäcka.


"Snygg" Eda och Pulau Lang



Christmas worms och en liten firre


Fler nakensnäckor


Denna resan såg jag sex nya nakensnäckor, fem på samma dyk, och är nu uppe i 30 identifierade arter. Det finns dock tusentals, så jag har en bit kvar innan jag kan kalla mig erfaren snäckskådare...


Sovande Damselfish och Parrotfish (missa inte räkan vid munnen)



Gäsp! Mer nakensnäckor



Ännu en... och Cheryl



Anemon och Sköldpaddan


Första dyket fann vi en ätande sköldpadda som inte kunde bry sig mindre om vår närvaro. Så j-a cool! Här (13 MB) kan Ni se honom/henne äta.


Ung Many-Spotted Sweetlip och ännu en anemon


Den unga Sweetlip-en på bilden imiterar en mask, både till utseende och rörelse (9 MB). De färgglada maskarna är giftiga och smakar illa och det drar sweetlip-en nytta av.


Tittut; Rosa Anemonfisk



Bläckfisk och muräna



En massa fisk


Slutsats: En av de bästa dykresorna - Väldigt lite ström, liten grupp av bra, trevliga dykare samt många och coola djur. Enda störningsmomenten var att sikten kunde varit något bättre samt att Måns, nybörjaren, tog de bästa korten.

5 kommentarer:

Ikwood sa...

Ojoj vad firre ni såg!

Tyckte minsann att jag såg en "Blue Steel" mitt ibland alla fiskarna också... ;)

ts sa...

you make me feel missing out so much living here and not know how to scuba dive...

btw, what is your email address?

Fredrik sa...

Ullerika: Blue Steel kommer automatiskt när man biter i munstycket. Det är troligtvis därför som jag blivit så otroligt mycket snyggare sedan jag började dyka... ;)

TS: edanator (a t) gm ai l . c om
Feel free to spread it to your single female friends. :-D

Jari (travelling-vegan) sa...

Jättefina bilder! Hur länge har du dykat? Det förefaller en kul hobby...

Fredrik sa...

Sedan 2001, tror jag. En perfekt hobby här nere.

test