28 april, 2007

The Beast is BACK!

En poser med sin nya skateboard, komplett med pinsam brist på slitage.

I förberedelserna för Amerikas betongparker inhandlades idag ett styck komplett skateboard. Valet föll på en Chad Tim Tim, Elementbräda, Independenttruckar och :-s 54 mm BAM-hjul (det trycket skall filas bort omedelbart). Skatebutiken såg precis ut som en skatebutik skall göra. Rätt trång och sliten, men full av prylar, foton och affischer. Butiken har tydligen funnits sedan 1989 och har hela tiden drivits av samma ägare. Kvinnan som servade mig var en nykomling, dock. Hon har bara varit där sedan 1992... Det var riktigt kul att prata med en medelålders kvinna som hade järnkoll på allt inom skateboard. :-D

Men det bästa med butiken... De har en egen liten streetyta utanför. Den är inte stor och prylarna är inte tip-top, men lite halvramper, bänkar, rör och banks bara fem meter från en skatebutik är perfekt. Ytan var full med kids i alla kulörer och skicklighetsgrader. Butiken gör sig en rejäl förtjänst på att sälja dricka, noterade jag, då det var en ideligt springande till kylen. Jag hade inte planerat att skata idag, men kunde inte motstå chansen att testa min nya bräda.

Efter att ha rullat runt huset några varv, för att ställa in rätt hårdhet på truckarna (och tjuvtränat på basicstricken) så vågade jag mig ut på streetytan. Kidsen blev lite chockade när en lönnfet, gammal, svettig svensk började åka bland dem. För att inte ha rullat på så länge blev första gången inte så tokig. Jag körde mest flat för att få in känslan, men hela 2 boardslides lyckades jag lägga upp. Värt att notera är att jag satte fakie kickflip före vanlig och att jag aldrig varit längre från att sätta 360 flips.

2 kommentarer:

Erik Arvidsson sa...

Ger mig nostalgi vibbar...

John Doe sa...

cleana shots som fan, vart skate helg i sthlm nu i helgen.. skatade en grym miniramp ute i uppsala..
coolt som fan ..
jag har kvar arvfa´s gamla bräda med numera gulnade hjul..

test