13 april, 2007

Batampåsk


Bala och Sen, indier med resfeber; Kapten Fredrik

Tidigt, tidigt på långfredagen tog en mycket trött Fredrik taxin till Tanah Mera färjeterminal på andra sidan av Singapore. På färjeterminalen mötte jag resten av gänget som skulle fira påsken tillsammans på Batam, en av grannöarna till Singapore. Bintan och Batam är ungefär lika stora som Singapore och ligger bara någon timmes färjefärd från metropolen. Trots närheten till Singpore och Malaysia tillhör öarna Indonesien. Öarna är mycket populära resmål för stadströtta singaporianer, då de erbjuder sandstränder, überbekväma turistkomplex, ändlösa golfbanor och betydligt bättre väder än hemlandet. Som turist från Singapore slussas man in i komplexen utan någon egentlig kontakt med lokalbefolkningen. I denna skyddade verkstad behöver man inte oroa sig för konstiga språk och underliga valutor. Här pratar all personal engelska och alla räkningar betalas med singaporedollar (lika dyrt, eller dyrare än Sg, dock).


Vi kolliderade närapå med ett fraktfartyg från Hong Kong; Inloppet till en av Batams hamnar


Den "charmiga" hotellbyggnaden hade en exteriör och interiör som andades svunnen tid; Bungalows

Sällskapet som for till Batam bestod mestadels av grönsaksätande människor boende i Singapore. Jag delade rum med Sen och Bala, som jag kände sedan tidigare. Bägge är mycket trevliga, men tyvärr så skall Sen flytta till USA för att studera.


Utsikt från vårt hotellrum

Av de andra resenärerna kände jag ytterligare 4 personer: paren Fang-Qi/Song Mao och Rachel/Kau Wee. Utöver dessa följde Darius, Jeffrey och Ee-lin med. Tillsammans spenderade vi dagarna på stranden eller i vattnet och kvällarna i det största av våra rum där vi spelade kort och andra spel. Hotellet var, för övrigt, förvånansvärt tomt. Trots att det var en officiell långhelg i Singapore, så var det långt ifrån fullsatt, vilket gav lite The Shining-vibbar i 70-talskorridorerna. Vi kan inte klaga, dock, för vi fick ju desto mer service och slapp köa för strandaktiviteterna.


Hotellets egen strand där vi spelade beachvolleyboll


Rachel ville inte spela utan stod bredvid och såg ut som en filmstjärna i sina stora solglasögon.


Bala lärde sig fort; Jag, Sen och Kau Wee strax innan en vådlig bananbåtstur

En av vattenaktiviteterna var bananbåten. Det var halvkul, men jag smällde i min gamla revbensskada när jag for i vattnet så jag hade ont i sidan resten av vistelsen på ön.


Jeffrey, Darius, Ee-lin, Fang-Qi och Song Mao; Samma personer fast spegelvända

Sista dan var rik på aktiviteter. Efter frukost tog vi en kajaktur. Tyvärr fick vi inte lämna lagunen så jag gled mest omkring tittade på krabbor och lungfiskar som höll till på pirens sidor. Efter detta separerades vi i två grupper. Jag, Jeffrey och Darius drog till sjöss för att snorkla vid en liten ö några minuters färd ut. De andra betalade en halv förmögenhet på hotellets spa. Snorklingen var mycket bättre än jag väntat mig. Tack vare min dykerfarenhet kunde jag hitta en massa coola nakensnäckor och fiskar. De andra snorklade med flytväst och kunde inte dyka ned till sevärdheterna så de var inte lika imponerade.


Kajaker; Eskimåer

Till sist var det dock dags att lämna lugnet och bege sig tillbaks till Singapore. Redan på färjeterminalen bröts förtrollningen när vi fick köa med hundratals andra för att ta bussen hem.

2 kommentarer:

Tausert sa...

Come and play with us Danny!

Ikwood sa...

ser inte AAAALLS tråkigt ut! :)

test