16 november, 2006

Sagolik egyptisk mat

Mumsfilibabba!

Har inte gjort så mycket sedan föräldrarna åkt hem. Förutom en FANTASTISK fredagsmiddag på en egyptisk restaurant tillsammans med mina indiska vänner har jag inte gjort något minnesvärt alls, faktiskt. Egyptisk restaurant, ja. Indierna och jag har träffats några fredagar för middag nere på stan. Sen och Baja är båda vegetarianer och deras kompisar likaså, så det är aldrig några problem att enas om matställen. Sen och Baja är, för övrigt, förkortningar av mycket, mycket längre namn, men de är så krångliga att alla använder deras smeknamn. Bajas för- och efternamn, t.ex. består av hela 27 bokstäver! Den här fredagen bestämde vi oss för att gå ned till Arab street och äta egyptiskt. Vi gick till Café le Caire, där jag lunchat förut och beställde en massa olika rätter som vi delade på. Restaurangens har ett stort vegetariskt utbud och vegrätterna är dessutom exemplariskt markerade i menyn, med ett "V". Maten var fantastisk! Detta är nog första gången jag smakat hoummus ute, som är lika bra som min egen... :-D Dessutom åt vi falafel, favabönsröra (sagolik), grillad svamp, Tahini, Tabbouleh, och Babaganush. Allt serverat med bröd och kryddat ris. Detta var nog den bästa mat jag ätit i Singapore, i paritet med Yoons indiska restaurant.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad gott! Det närmaste vi kommer det där är libanesiska restaurangerna (ja, flera stycken!) i Jönköping. Vi brukar köpa med oss hem ett par gånger i månaden, och ofta de rätterna du nämner i bloggen!

Kul med lite uppdatering, det var längesen! ;)

Fredrik sa...

Inte nog med det. "Nyheten" är nästan en hel vecka gammal...

Tausert sa...

favabeans... drack ni inte chianti till? ;-P

test