21 januari, 2007

Mitt jullov 4 - London

Brittiska hus

Sista hållplatsen på mitt jullov var London, där jag försökte vara kulturell samt firade nyår med Melanie. Inte så mycket att skriva om egentligen. Vi gick mest omkring och njöt av känslan av att vara i London. Melanie borde vara van vid det här laget, men hon, som jag, älskar denna stad (mestadels iaf). Förutom shopping och arkitekturspotting, så han vi med ett besök på Tate Modern, ett gigantiskt konstgalleri samt en fotoutställning.


Inifrån Tate Modern; St Paul's cathedral

Jag försöker fota St Paul's Cathedral från ett j-t coolt café längst upp i Tate Modern. Bilderna på St Paul's, visade här, är INTE tagna därifrån, dock. Reflexerna i fönstren förstörde det mesta.


Ny vinkel; Frusen fotograf

Nyårsafton hade vi bestämt att fira vid London Eye där London stads fyrverkerier skulle brisera vid tolvslaget. Jag är imponerad av Londons organisation för detta tillfälle. Enormt många människor väntades, och kom, men allting hanterades närapå prickfritt. Områdena med bäst utsikt över fyrverkeriet spärrades av redan vid 8-tiden och för att komma in fick man passera genom bevakade grindar. Det var uppenbart att man tog säkerheten på allvar. Nu kan man tro att London skulle vilja göra det enkelt för sig genom att begränsa kollektivtrafiken, och därigenom minska folkmängden i centrum, men inte. Tvärtemot så gick ALL kollektiv trafik HELA NATTEN och det var dessutom GRATIS. Suveränt!


En Londonbo och en asiatisk turist väntar på fyrverkeriet

Jag och Mel hade planerat att komma till ögat tidigt för att få en bra plats. Först skulle vi äta, dock, vilket visade sig svårare än väntat. Restaurangerna var knökfulla eller stängda, så vi irrade omkring ett bra tag med alltmer panik i blicken och kurr i magen. Som tur var hittade vi en tunnelbanestation där de sålde pasties, suverän och billig snabbmat, vilket fick bli vår exklusiva nyårsmåltid. Efter denna goda och mättande måltid (ingen ironi) så gick vi tillbaks till ögat vid tio-elvatiden och hittade en hyfsad plats. Nu var det bara att vänta...


Boom! Gott nytt år!

Fyrverkeriet var bland det bästa och största jag någonsin sett. Ögat var inte bara där som cool detalj, utan användes flitigt som avfyrningsramp för diverse pyrotekniska prylar. Jag såg flera nya fyrverkeripjäser jag aldrig sett förut, så jag häpnades flera gånger under den långa showen.


Ögat; Mel provocerar Londons kravallpolis

Efter fyrverkeriet gick vi runt en stund och tittade på folk, men efter ett tag utrymdes området så vi bestämde oss för att åka hem. Resan hem blev ett äventyr. Som sagt var kollektivtrafiken gratis denna natt. Problemet var bara att ALLA gick till samma station efter fyrverkeriet, inklusive vi. Köerna var gigantiska och verkade inte röra sig alls. Många dåliga sidor av mänskligt beteende visades i trängseln och stämningen var inte god. Den blev inte bättre av att polisen kommer ut och skriker att stationen är stängd. Först blev vi lite knäckta, men bestämmer oss för att gå till grannstationen, som ändå ligger på vår väg hem. Nu skedde miraklet. Denna station var nästan helt tom på folk, så vi kom ner till tågen omedelbart. Två minuter senare kommer ett folktomt tåg som tar oss till nästa station där vi bytte linje till ett annat, nästan lika tomt, tåg. Sista biten hade vi lite oflyt dock, då bussarna som skulle ta oss hem var lika fulla som Jönköpings stolta ungdom under Kalajs. Men 15 minuter på apostlahästarna tog oss hem. Sista dagen blev det lite shopping innan det var dags att åka ut till Heathrow där Quantas tog mig hem till Singapore.

(Måste ge fotocred till Mel för majoriteten av bilderna här)

Inga kommentarer:

test