12 januari, 2007

Mitt jullov 2 - t.o.m. morfars födelsedag

(Uppdaterad 14 januari med Melanies bilder)

Mina fredagsplaner ändrade sig plötsligt från middag med mina indiska vänner till en hemmakväll, så efter balja gott kaffe kan jag äntligen skriva inlägg nummer 2 om mitt jullov.

Singapore-Jönköping
Min resa hem till moderlandet var en logistisk bedrift som blev möjlig tack vare internet och min organisatoriska talang (ha ha!). Steg 1 var en angenäm resa med British Airways till Heathrow. Det känns som om alla snackar skit om BA, men all denna smutskastning kom på skam när jag gjorde min överlägset bästa resa mellan Asien och Europa. Bra mat, sköna säten, bra flygtid och egen tv-skärm gör att jag ger britterna en stor tumme upp. Väl på Heathrow hade jag bokat en buss till Stansted, då det billigaste alternativet var att flyga irländsk budget hem till Götlaborg. Efter några oroliga minuter på busshållplatsen dök min försenade buss upp på hållplatsen och jag kunde kliva på. Färden mellan Heathrow och Stansted var fantastiskt vacker, då den gick utanför London, på den charmiga engelska landsbygden, samtidigt som solen sakta gick upp. Den vackra tavlan som naturen nu målade upp för mig fullbordades av tjocka stråk av dimma som penslats över hedarna och i skogsdungarna. Wow!

På Stansted hade jag stämt möte med Melanie från Taiwan, numera Londonbo, som skulle hälsa på några dagar i Jönköping. Eftersom jag inte hört något från henne på flera dar och inte hade hennes telefonnummer, samtidigt som min egen mobiltelefon inte fungerade så var jag lite skraj att något skulle strula och hon inte skulle dyka upp. Som tur var dök hon upp i god tid innan incheckningen och vi slapp att stressa genom flygplatsen. (Stansted är för övrigt en mycket roligare flygplats än Heathrow, terminal 4, där BA håller till så d-d-d-don't believe the hype) Efter en händelselös 90-minutersresa landar vi på ett froststunget Hisingen där pappa och, glädjande nog, mamma väntade på oss. Hungriga som vi var passade jag på att återuppleva gamla minnen på restaurant New Delhi genom att lura dit hela vårt sällskap. Givetvis kom även Måns ned som ett skott från Chalmers när det vankades indiskt. Maten var suverän som vanligt och det kändes som om jag aldrig varit borta.

Jönköping-Bankeryd-Habo
Väl hemma hade jag fullt upp med att träffa familjen, Lantzarna samt guida Melanie runt Jönköpings episka sevärdheter. Speciellt kul var det att träffa smålantzarna som inte var det minsta rädda för mig. Simon fick mig dessutom att springa som jag inte gjort på ett halvår. Den 21 december åker jag och vinkar av Melanie i Göteborg, samtidigt som jag passade på att komplettera julklappsinköpen.


Simon och busmorbror; 60% familjen Lantz



Jag vid Nyarpsbacken; Mel skall åka 26an; Stadsparksbesök



Klocktornet; Utsikt över den framtida allsvenska (ha ha) arenan


Morfar Olle 91 år
På morfars födelsedag åkte jag med mamma och pappa till Växjö för att fira morfar och träffa tjocka släkten. Jag har inte så mycket att säga om detta, förutom att det var jättekul att träffa alla igen. Kusinerna Björn, Anna och jag kom dessutom på en lek, föräldrabingo, som vi skall leka nästa gång släkten samlas. ;-)

Jag är rätt missnöjd med mina bilder från festen, då kamera och blixt strulade. Här får Ni ett axplock av de få bilder som blev tillräckligt bra att visas upp.


Födelsdagsbarnet


Frugan var där också


"Vuxen"bordet


Lite kusiner: Anna, Björn, far (ej kusin och hör inte hemma vid barnbordet), Karl, Johan och Jonas


God stämning


De sista 2 bra bilderna från denna dag...

5 kommentarer:

Tausert sa...

tycker det var fina bilder iaf... lite synd att man inte kunde vara med där men men.. fick ju träffa mormor o morfar lite senare iaf..

väntar med spänning på fortsättningen :-)
kramis från liten syster

Ikwood sa...

Kul att läsa och se bilder!

Det är rätt att Simon kör skiten ur dig, det är så morbröder ska tas! :D

Ser fram emot nästa del i följetongen!

Linda sa...

Följetongen följs givetvis även ifrån Californinen.

Unknown sa...

That's 7 photos from me. Your bill will be sent to you via e-mail. ;)

Anonym sa...

shit, det ar riktigt exotiskt att aka 26:an.... sarskilt om man bor i ett land dar de inte kan stava till komunaltrafik.
Man borde gora ett reportage om 26:an...

test