18 september, 2007

Kaskadspyor


Lite fina fiskar


Så har jag varit och dykt igen. Jag lägger inte upp så många bilder i bloggen utan hänvisar till mitt galleri. Den här gången gick resan till Tioman.


Glad Shaowei och felparkerad bil


Dyken var ok, men det mest spektakulära som hände har med blogtiteln att göra. Under ett av mina dyk börjar jag känna mig lite illamående, men detta är inget ovanligt om man dyker precis efter maten. Jag fortsätter dyket som vanligt, om än med en ovanligt kurrande mage. I slutet av varje dyk så gör man alltid ett 3 min säkerhetsstopp på 5 m djup. Detta för att andas ut kväve som ansamlats i blodet. När vi kom upp till säkerhetsstoppet så sade jag till mig själv: "Jag klarade mig utan att spy"...


Shirley med pojkvän; Skeptisk Eda


Tre minuter senare, precis när vi signalerat för att gå upp, så kom den som ett skott - spyan. Som tur var har vi diskuterat hur man skall göra för att spy under ytan och detta praktiserade jag nu. Man kräks helt enkelt i regulatorn (andningsmojängen) som man sedan sköljer ren när man är "klar". Anledningen till att man inte spyr rätt ut i vattnet är risken att reflexmässigt andas in efteråt. Spy-i-regulator-metoden funkade alldeles utmärkt, vilket var bra då jag var tvungen att prova den ytterligare en gång innan jag nådde ytan. Väl på ytan kom det ca 5 kaskader till, inifrån magen. Jag vet inte varför jag mådde så illa, och skippade sista dyket den dan. Som tur är var allt frid och fröjd dagen efter och jag kunde dyka normalt igen.

Till sist lite Eda-Egoboost:
"Fredrik;

I went to your homepage to check the images and I must say that there are really impressive. With such skills and good buoyancy control, you ought to consider doing this underwater photography more seriously.

Enjoy Diving and Dive Safely,
Lester Kwok
PADI Dive Instructor"

10 kommentarer:

Diabolics .|. sa...

obviously har killen forvaxlat dig med nan annan.....

Linda sa...

Oj, tur att du visste hur du skulle göra. Men det måste ändå varit lite jobbigt. Skönt att allt gick bra.

Ikwood sa...

Jag såg "Bourne Identity" och "Bourne Supremacy" nyligen. Det är som att se DIG på film! :D Jävvlar vad du och Matt Damon är lika!

Fredrik sa...

Hellre Matt Damon än the Governator...

Tausert sa...

Shit vad läskigt!! måste ju tagit emot att spy sådär!!
var det sjukdomen eller??

Tycker oxå du är duktig på att ta bilder! Fick du de som jag skickade till dig?? Hörde aldrig ngt o har glömt det själv - hittade coola undervattensbilder som jag skickade på snigelpost till dig..

Fredrik sa...

Jo, jag fick bilderna, men rejält försenade. Du skickade till jobbet och jobbet lyckades slarva bort en massa av mina brev, inklusive två från skatteverken i Sg och Sve, samt ett från CSN. Nollor! Bilderna var skitcoola, dock! Tackar, tackar!

ts sa...

Is that a car in the water?

Fredrik sa...

Yes, a car! Couldn't tell what brand though. Most votes are on a Volvo, but they are very rare in Malaysia, so I don't know. Incidentally, this is how much the average Malaysian cares about their beautiful nature, i.e. not at all. Their rainforests are being cut down at an incredible pace to give room to palm oil plantations (which we in Europe support by accepting this unhealthy oil in all of our foods and candies, all for the glory of €), their coral reefs are being destroyed and out-fished, to provide 20 millions people with their favourite food - fish, from a very limited source. Although Malaysia has signed a lot of environmental/conservational agreements, they are easy to bypass in a country where bribes are as natural as breathing.

ts sa...

That is very interesting to learn. I didn't know that before. I should ask my Malay friends about that sometime. Do you go there for diving a lot?

Fredrik sa...

All my recent dives in SE Asia, except one trip to Bali, have been in Malaysia.

test